محمد علی، محمد

محمد محمدعلی، نویسنده و پژوهشگر ادبی، هفتم اردیبهشت ۱۳۲۷، در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. در غرب تهران، خیابان سلسبیل و هاشمی به دبستان می‌رود. اولین مشوق و مصحح دل نوشته‌های او، ترانه سرای رادیو، محمود سنایی (شهرآشوب) است. در دوره چهارساله دبیرستان مروی، نخست والیبالیست و سپس بازیگر نمایشنامه‌هایی می‌شود که (دکتر) ایرج امامی کارگردانی می‌کرد. در همین دوره به عضویت هیات تحریریه سالنامه مروی درمی‌آید و همچنین با نادرنادرپور شاعر و نخستین سخنگوی کانون نویسندگان ایران آشنا می‌شود. در سال ۱۳۴۶-۴۷ در مسابقات روزنامه‌نگاری مدارس با احراز مقام نخست، از وزیر آموزش و پرورش (خانم فرخ رو پارسا) لوح تقدیر می‌گیرد. محمدعلی دوره نظام وظیفه را در سپاه ترویج و آبادانی و در روستاهای کوردنشین مرزی سردشت سپری می‌کند. سپس از دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی لیسانس می‌گیرد. در سال ۱۳۵۴، همزمان با انتشار مجموعه داستان دره هند آباد گرگ داره با نسرین کیهانی ازدواج می‌کند و به استخدام سازمان بازنشستگی کشوری در می‌آید. سال ۱۳۵۷ پس از انتشار مجموعه داستان از ما بهتران به عضویت کانون نویسندگان ایران پذیرفته می‌شود و یک سال بعد، ۱۳۵۸، عهده‌دار مسئولیت امور مالی کانون نویسندگان می‌شود. پس از بازگشت از سفر شوروی (۱۳۵۹) فصلنامه برج را منتشر می‌کند.

محمد محمدعلی همچنین؛ در شمار شاعران و داستان نویسانی بود که به دعوت اتحادیه نویسندگان ارمنستان، به شهر ایروان دعوت شدند. این سفر اما پیش از آن که با دسیسه ی رژیم شاعر کش جمهوری ی اسلامی، در سپیده دم شانزدهم مرداد هزار و سیصد و هفتاد و پنج و با قتل آنان و سقوط اتوبوسشان به ژرفای دره؛ پایانی خونین بگیرد، با هوشیاری ی شاعران و نویسندگان حاضر در اتوبوسِ مرگ خنثی شد.

از آثار او همچنین می‌توان به رمان‌های “باورهای خیس یک مرده” و “جهان زندگان” نیز اشاره کرد که نگارش این دومی را در ونکوور به پایان رساند.

محمد محمدعلی، شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ در ۷۵ سالگی درگذشت.

محمد علی، محمد

Showing the single result

Show:
Scroll To Top
Close
Close
Shop
Sidebar
0 Wishlist
0 Cart
Close

My Cart

Shopping cart is empty!

Continue Shopping