بامدادان، مزدک (بنایی، محسن)

دکتر محسن بنائی در سال 1344/1965 در تهران و در خانوادهای مذهبی چشم به جهان گشود و اندکی پس از تولد او خانوادهاش به شهرستان مرند در آذربایجان غربی کوچید و بدینگونه او توانست زبان پدریاش ترکی آذربایجانی را نیز از همان آغاز بیاموزد. تحصیلات دبستانی و دبیرستانی او در مرند و تهران سپری شدند و او همزمان داوطلبانه به آموختن قرآن و اصول عقاید اسلامی پرداخت.

بنائی که پیش از انقلاب و با زندانی شدن بسیاری از نزدیکانش در نوجوانی با مقولههای سیاسی آشنا شده بود، اندکی پس از انقلاب به میلیشیای مجاهدین خلق پیوست. در سال 1360/1981 و در پی آغاز مبارزه مسلحانه این سازمان با رژیم اسلامی او نیز رو به زندگی نیمه مخفی آورد و و سرانجام در سال 1364/1985 و با نزدیک شدن خطر دستگیری به ترکیه گریخت و از آنجا به آلمان غربی رفت.

تجربه این دو شکست اجتماعی او را بر آن داشت که خود را از کنش های سیاسی دور کرده بکشد و به خواندن و پژوهش درباره تاریخ ایران و اسلام بپردازد.

پس از پانزده سال (1380/2001) با آفریدن شخصیتی مجازی با نام مزدک بامدادان آغاز به نوشتن مطالبی کرد درباره دین، فرهنگ، کیستی ملی، حقوق شهروندی و سیاست. این مجموعه که بیش از 200 جستار و نوشتار است اکنون در تارنگار “همستگان” در دسترس همگان هستند.

بنائی تحصیل در رشته پزشکی را سال 1373/1994 بپایان برد و دیرتر توانست تخصص جراحی، ارتوپدی و فوق تخصص جراحی سوانح را بگیرد. همزمان، او در رشته زبانشناسی تطبیقی با گرایش ایرانشناسی نیز دانش آموخت، استادان او پروفسور ژوزف الفنباین (Prof. J. Elfenbein) و پروفسور هلموت هومباخ (Prof. H. Humbach) بودند.

آشنائی با پژوهشهای گروه “اِناره” (Inârah) در سال 1385/2006 فصل تازهای را هم در اندیشه و هم در نگاه او به تاریخ اسلام گشود. دوازده سال پس از این آشنائی او از سوی بنیانگذاران این گروه در سالهای 1397/2018 و 1398/2019 برای سخنرانی در سمپوزیوم بینالمللی اسلامشناسی دعوت شد. بنائی سرانجام پس از چاپ نخستین کتابش «مغاک تیره تاریخ – اسلام چگونه پدید آمد؟» ماهیت مستعار خود را فاش کرد، ولی همچنان با همان نام مینویسد. در ماه ژانویه امسال نیز جستاری از او بزبان آلمانی در نهمین جلد کتابهای پژوهشکده اناره با نام مزدک بامدادان بچاپ رسید. گذشته از این او سخنرائیهایی را درباره “شاهنامه، پیشینه و بازتاب آن بر فرهنگ ایرانی”، “نمادشناسی و جایگاه پرچم شیروخورشید”، جایگاه سرود ایایران و همسنجی آن با سرود دیگر کشورها” و همچنین “از ادیبان و طبیبان، پیوند ادبیات و پزشکی در ایران” برگزار کرده است.

دکتر بنائی در حال حاضر در مطب-کلینیک خود به کار پزشکی مشغول است و همراه با دو فرزند، و همسرشان خانم مرجان گرکانی، کارگردان و سرپرست گروه تآتر “نسیم خاور” (Ostbrise) در کلن آلمان زندگی می کنند.

(برگرفته از سایت بنیاد میراث پاسارگاد)

بامدادان، مزدک (بنایی، محسن)

Showing the single result

Show:
Scroll To Top
Close
Close
Shop
Sidebar
0 Wishlist
0 Cart
Close

My Cart

Shopping cart is empty!

Continue Shopping