کابات زین، جان

جان کابات زین (با نام اصلی جان کابات، متولد 5 ژوئن 1944) یک استاد برجسته پزشکی و خالق کلینیک کاهش استرس و مرکز ذهن آگاهی، مراقبت های بهداشتی و جامعه در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست است. کابات زین شاگرد معلمان بودایی ذن مانند فیلیپ کاپلو، تیچ نات هان و سئونگ سان و یکی از اعضای بنیانگذار مرکز ذن کمبریج بود. تمرین او در زمینه یوگا و تحصیل با معلمان بودایی ، وی را بر آن داشت تا آموزه های خود را با یافته های علمی ادغام کند. او ذهن آگاهی را آموزش می دهد، كه به گفته خودش می تواند به افراد كمك كند تا با استرس، اضطراب ، درد و بیماری مقابله كنند. برنامه کاهش استرس ایجاد شده توسط کابات زین، کاهش استرس مبتنی بر ذهنیت (MBSR) ، توسط مراکز درمانی ، بیمارستان ها و سازمان های نگهداری بهداشت ارائه می شود.

دوران کودکی 

کابات زین در سال 1944 در شهر نیویورک و به عنوان کوچکترین فرزند در بین 9 فرزند الوین کابات ، دانشمند علوم پزشکی و سالی کابات ، نقاش به دنیا آمد. وی در سال 1964 از دانشکده هارفورد فارغ التحصیل شد و تحصیلاتش را تا کسب مدرک دکترا ادامه داد. او در زیست شناسی مولکولی در سال 1971 از دانشگاه ام آی تی فارغ التحصیل شد، در این مدت وی زیر نظر سالوادور لوریا ، برنده نوبل پزشکی تحصیل می کرد.

دوران جوانی و شغل 

کابات زین برای اولین بار توسط فیلیپ کاپلو ، مبلغ ذن ، که برای سخنرانی به ام آی تی رفته بود، با مراقبه آشنا شد. کابات زین در کنار دیگر معلمان بودایی مانند تیچ نات هان به مطالعه مدیتیشن پرداخت. وی همچنین در انجمن مراقبه بینش تحصیل کرد و سرانجام در آنجا تدریس نمود. 

 در سال 1979 “کلینیک کاهش استرس” را در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست تأسیس کرد ، جایی که وی آموزه های بودایی را در مورد ذهن آگاهی اقتباس کرده و برنامه کاهش استرس و آرامش را بنیان گذاری کرد. وی متعاقباً دوره 8 هفته ای ساختاریافته ای را از آن استخراج نمود که “کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی” (MBSR) نام دارد. وی چارچوب بودایی و هرگونه ارتباط بین ذهن آگاهی و بودیسم را حذف کرد، در عوض MBSR را در یک زمینه علمی قرار داد. 

کابات زین بعداً همچنین مرکز” ذهن آگاهی در پزشکی ، مراقبت های بهداشتی و جامعه” را در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست تأسیس کرد. تکنیک برگرفته او از یوگای ذهنی، که ترکیبی از مدیتیشن و یوگای هاتا است ، از آن زمان در سراسر جهان گسترش یافته است. هدف این دوره این است که با استفاده از آنچه “آگاهی لحظه به لحظه” نامیده می شود ، به بیماران کمک کند تا با استرس ، درد و بیماری کنار بیایند.

شهرت یافتن کابات زین 

 کابات زین با انتشار اولین کتاب خود به نام، “زندگی کاملا فاجعه: استفاده از خرد بدن و ذهن خود برای مقابله با استرس ، درد و بیماری” توجه تعداد زیادی را به خود جلب کرد. در این کتاب دستورالعمل های مفصلی برای شیوه MBR ارائه می دهد. . سپس ، در سال 1993 ، کار وی در کلینیک کاهش استرس در برنامه ویژه درمانی بیل مویرز با نام  PBS Healing and the Mind مطرح شد ، که علاقه گسترده ای را به MBSR برانگیخت و به شهرت ملی کابات زین کمک کرد. 

در سال 1994 کتاب دوم کابات زین با عنوان “هر کجا که بروید، مقصد همانجاست” منتشر شد  و به یک کتاب پرفروش ملی تبدیل شد. در اواخر دهه 1990 بسیاری از کلینیک های MBSR یا به عنوان مراکز مستقل یا به عنوان بخشی از برنامه پزشکی جامع یک بیمارستان افتتاح شدند.

تحقیقات انجام شده توسط کابات زین شامل تأثیر MBSR بر پسوریازیس ، درد ، اضطراب ، عملکرد مغز و عملکرد ایمنی بدن است.

وی یکی از اعضای هیئت مدیره موسسه ذهن و زندگی است ، گروهی که گفتگوهای بین دالایی لاما و دانشمندان غربی را ترتیب می دهد.

MBSR ظاهراً با تأیید كابات زین ، برای استفاده توسط ارتش آمریكا جهت بهبود “كارآیی عملیاتی” ارتشی ها اقتباس شده است ، كه اختلاف نظرهایی را در بین پزشكان ذهن آگاهی ایجاد كرده است.

او همچنین استاد برجسته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست است.

آثار کابات زین 

از جمله کتاب هایی که دکتر جان کابات زین به نگارش درآورده است می توان به ” زندگی کاملا فاجعه: استفاده از خرد، بدن و ذهن خود برای مقابله با استرس ، درد و بیماری، ” مراقبه ذهن آگاهی برای زندگی روزمره”، “هر جا روید ، مقصد همانجاست: مراقبه ذهن آگاهی در زندگی روزمره”، ” زندگی کاملا فاجعه: چگونه با استرس ، درد و بیماری با استفاده از مراقبه ذهن آگاهی کنار بیاییم”، “قدرت مراقبه و دعا”، “برکت های روزمره: سازوکار درونی پرورش فرزند با ذهن آگاهی”  و ….اشاره داشت.

هر جا بروید مقصد همانجاست 

کابات زین این کتاب را با الهام از آموزه ها و تجربه های شخصی خودش در مورد مراقبه نوشته است . کتاب برای چند گروه از افراد مناسب می باشد: 

افرادی که دلشان می خواهد راهی برای دستیابی به آرامش جسمی و ذهنی و روحی پیدا کنند اما نمی خواهند برنامه های پر دردسر را دنبال کنند. همینطور کسانی که از مراقبه اطلاع و تا حدودی با آن آشنایی دارند. در این کتاب شما انواع مراقبه ها را یاد می گیرید و می اموزید که توجه کامل و  لحظه حال را در تمام جنبه های رسمی و غیر رسمی زندگی تان وارد کنید. کیفیت ارتباط شما با خودتان و هر انچه در محیط اطرافتان هست مطمئنا افزایش خواهد یافت. 

کابات زین، جان

Showing the single result

Show:

.ذهن آگاهی برای آغازگران <> Zehn agahi baraye aghazgaran (Mindfulness for beginners)

Highlights:

Reclaiming the present moment–and your life

راهی برای بهسازی لحظه حال و تمام زندگی (همراه با فایل صوتی تمرین ها)

Scroll To Top
Close
Close
Shop
Sidebar
0 Wishlist
0 Cart
Close

My Cart

Shopping cart is empty!

Continue Shopping