پاپلی یزدی، محمدحسین

محمد حسین پاپلی یزدی در اسفند 1327 در شهر یزد متولد شد . دیپلم را در یزد گرفت و در مهر ماه 1346 در دوره لیسانس جغرافیای دانشگاه مشهد مشغول به تحصیل شد . سربازی را در گروه جغرافیای دانشگاه مشهد گذراند و عملا از دی ماه 1350 به استخدام دانشگاه مشهد درآمد . در سال 1355 عازم پاریس شد و فوق لیسانس  را در رشته کارتوگرافی با پایان نامه ای تحت عنوان حمل و نقل داخلی ایران به اتمام رساند سپس در سال 1357 وارد دوره دکتری دانشگاه سوربن 4 شد . در آن زمان دانشگاه های فرانسه از جمله در دانشگاه سوربن دو نوع دکتری داده می شد 1- دکتری ترازیم سیکل ( سیکل سوم) 2- دکتری اتا یا دولتی به این ترتیب دکتر پاپلی یزدی بخشی از رساله خود را به پروفسور گزاویه دوپلانول که استاد سخت گیر و در آن زمان معاون آموزشی دانشگاه سوربن بود ارائه داد . پروفسور دوپلانول آنچنان تحت تاثیر قرار گرفت که پیشنهاد کرد رساله دکتری ترازیم سیکل پاپلی به دکترای اتا تبدیل شود . به این ترتیب اولین رساله دکتری اتا ( دولتی) جغرافیا در دانشگاه های فرانسه توسط یک ایرانی نوشته میشد شکل گرفت . در زمان دفاع از تز دکتری  ، هیات ژوری و پروفسور دوپلانول پیشنهاد دادند تز ایشان به صورت کتاب نیز چاپ شود و همچنین خود ایشان نیز در دانشگاه سوربن مشغول به کار شود . اما دکتر پاپلی یزدی ترجیح داد به ایران برگردد و از فردا آن روز به پیشنهاد دکتر ژان پیر دیگار رئیس دپارتمان مطالعات ایران در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه C.N.R.S  به عنوان عضو این مرکز پذیرفته شد و هم اکنون نیز (1396)، عضو پیوسته مرکز مطالعات علمی فرانسه است . 
در همین سال نیز در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مدیر گروه جغرافیا مشغول گردید . 
دکتر پاپلی یزدی  در سال 1365 فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات جغرافیایی را به عنوان تنها “مجله علمی پژوهشی خصوصی جغرافیای کشور”  بنیان گذاشت . این مجله تا کنون (1396)،  بیش از 1300 مقاله علمی پژوهشی در رشته های مختلف جغرافیا و علوم وابسته به آن ، منتشر نموده است . 
در سال 68-1367 برای مدیریت پروژه اطلس ایران به پاریس رفت و هجده ماه در پاریس ماند . سپس در سال 1370 برای تدریس در دانشگاه سوربن به فرانسه رفت . در سال 1371 به دعوت دانشگاه می جی ژاپن عازم آن کشور شد . 
دکتر محمد حسین پاپلی یزدی در سال 1380 با درجه استادی به دانشگاه تربیت مدرس تهران منتقل شد و در سال 1385 بنا به درخواست خودش و با 35 سال سابقه تدریس بازنشسته گردید .

پاپلی یزدی، محمدحسین

Showing the single result

Show:
Scroll To Top
Close
Close
Shop
Sidebar
0 Wishlist
0 Cart
Close

My Cart

Shopping cart is empty!

Continue Shopping